Hidupkan Untuk Memberi - Sedekah

Dari dulu sampai sekarang, kalau nampak orang mintak sedekah kat tepi jalan atau orang yang jual something kat tepi jalan atau pasar malam, sure rasa kesian. Kalau mampu, saya akan beli la something, tisu ke, gula-gula ke, atau sedekah je. Kadang-kadang rasa macam nak nangis pun ada.

Cuba bayangkan kalau kita berada kat situasi deorang, dihina, dicerca, dihalau. Sekurang-kurangnya deorang tu ada inisiatif lain untuk menjual sesuatu, daripada mencuri kan. Lainlah kalau yang datang tu mintak je keje. Deorang just nak meniaga je pun. Nak apply untuk permit berniaga, tak mampu sebab mahal. Then banyak procedure kene ikut.

Then kerajaan pulak tak supportive dalam bidang macam ni. Asyik fikir orang miskin yang rumah usang semua tu je. Deorang takde pulak nak tolong golongan yang macam ni, golongan yang berusaha untuk menjual sesuatu demi mencari rezeki untuk keluarga.

P/S: Tapi kalau masa nak memberi tu saya dok dengan orang lain macam dengan family ke atau boyfriend, then saya biarkan deorang ni yang memberi. Sebabnya, deorang kan lelaki :D

Post a Comment

4 Comments

Akma said…
samalah, memang tak sampai hati kalau tak beli apa-apa.
Ismail N said…
Ada terbaca yg kekadang dorg ni kena urus oleh sindiket tertentu. So, with that in mind, kita bagi seikhlas hati, Allahu Alam.
@Rezatul Akma
Aah. Kadang-kadang kalau dah ramai, baik tak bagi :D
@Ismail N
InshaAllah Allah tau niat kita :)

FOLLOWERS