Kemeriahan Pameran Kenderaan di Automechanika Kuala Lumpur 2023

Hai dan salam sejahtera korang,

Sebelum ini saya pernah tulis tentang Messe Frankfurt Anjurkan Automechanika Kuala Lumpur 2023. Tak sangka yang edisi Pameran Automechanika Kuala Lumpur 2023 kali ini mendapat sambutan orang ramai sampai ada peningkatan sebanyak 46% dalam jumlah pengunjung.

Bukan itu sahaja, jumlah peserta pameran pun meingkat sebanyak 13% daripada edisi sebelum ini yang datang dari pelbagai negara untuk mempromosi dan mempamerkan produk mereka sepanjang pameran Automechanika Kuala Lumpur 2023 berlangsung.

Fakta mengenari Automechanika Kuala Lumpur 2023:

⭐ Jumlah Pengunjung: 10267 dari 77 wilayah dan negara, 
⭐ Peserta pempamer: 330 dari 17 wilayah dan negara, 
⭐ Skala dewan pameran: 11071 sqm (Hall 1 hingga 5 dan 7C),
⭐ 14 Acara,
⭐ 16 rakan strategic dan industry partners.

Automechanika Kuala Lumpur: 16-18 Mac 2023

Automechanika Kuala Lumpur: 16-18 Mac 2023

Ms Fiona Chiew, General Manager Messe Frankfurt (HK) Ltd. bercakap didalam ucapannya:

"Terima kasih kepada rangkaian rapat kami, kami dapat mengenali bagaimana arah aliran global terbentuk di rantau ini dan menyampaikannya dengan cara yang mudah diakses."

"Maklum balas utama yang kami dapat daripada peserta ialah kadar kemajuan yang pantas telah membawa kepada menilai produk dan rantaian bekalan dengan lebih kerap untuk memenuhi keperluan pengguna yang berterusan dan memastikan model operasi yang cekap kos."

"Oleh sebab itu, Automechanika Kuala Lumpur menawarkan platform yang ideal untuk kerjasama dan perdagangan. Begitu juga, dengan kelebihan menarik pemilik kereta ke pameran itu bermakna kami melanjutkan perbualan selangkah lebih jauh dengan meletakkan pembeli dan pembekal terus di hadapan pengguna akhir.".

Kerjasama/partnerships baru di tapak pameran

Tahun ini, pameran ini menyaksikan pelbagai rakan kongsi baharu dan sedia yang turun ke tapak pameran, masing-masing membina liputan sektor penumpang dan kenderaan komersial. 16 rakan kongsi strategik dan industri termasuk:
→ ADTEC, ALIENTECH, Caltex Delo, Celette, CL Group, EMG, Hot Wheels, JTM, LAUNCH, Leng Kee Auto Academy, Magic Cube, Pac Auto Marketing, SATA, Schmaco, Vanli dan ZF. 

Gabungan organisasi penting dan institusi vokasional menonjolkan pembangunan keselamatan, transformasi, bakat, kecekapan dan kemampanan dalam industri.

24 badan sokongan tempatan dan luar negara membawa rangkaian mereka ke pameran itu, menawarkan tempat perhimpunan untuk enam mesyuarat persatuan. 

Dato’ Ng Koong Sinn, Presiden Malaysia Trucking Federation, menyatakan: 

"Objektif utama mesyuarat kami adalah untuk mengumpulkan pendapat daripada pelbagai pengendali di seluruh negara dan membedah topik utama yang kemudiannya boleh pergi kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk tindakan. Kami juga berhasrat untuk meningkatkan kesedaran tentang teknologi baharu di kalangan ahli kami."

"Automechanika Kuala Lumpur boleh menggabungkan kedua-dua aspek ini. Adalah penting untuk membuka minda kita kepada pendigitalan, pemanduan autonomi dan aliran tenaga baharu serta mengikuti perubahan semasa dan akan datang. Oleh itu, acara dan persidangan tambahan adalah sangat disyorkan dalam erti kata ia membawa pengetahuan dan perspektif baharu untuk menyediakan pasaran."



Internationalism at Automechanika Kuala Lumpur’s return

Pameran Automechanika Kuala Lumpur menjadi tumpuan untuk mendapatkan pembeli dari 76 negara dan wilayah luar negara seperti Australia, Brunei, Kemboja, Indonesia, Jepun, Filipina, Singapura, Thailand, UAE, UK, Vietnam dan banyak lagi.

Platform ini merupakan peluang yang baik untuk mencari rakan kongsi baharu dan penanda aras rangkaian produk semasa. Pameran ini bermanfaat dalam menyediakan pintu masuk ke pasaran tempatan kerana saya boleh berhubung dengan banyak pembekal dalam masa yang singkat.

Pempamer Itali, Encik Marco Trupiano, Pengarah Urusan My Supercar Expert, berpendapat: 

"Sejak tiga hari lalu, saya telah mengadakan banyak perbualan perniagaan yang produktif dengan pelawat dari Malaysia, serta Australia, Bangladesh, Singapura, UK, dan seluruh Asia Tenggara amnya."

"Syarikat saya menyediakan pengetahuan, sokongan dan peranti untuk membaiki kereta Eropah, kerana setiap orang berhak untuk membaikinya dan bukannya bergantung pada OEM. Jadi kami sertai pameran ini untuk menunjukkan kehadiran kami dalam kalangan bengkel bebas dan pemilik kereta."

Trend dalam pasaran Malaysia

Pameran di Automechanika Kuala Lumpur mengetengahkan 3 segmen utama yang menonjolkan potensi yang besar daripada peningkatan pendigitalan dan elektrifikasi.

✅ Zon Kenderaan Elektrik (The Electric Vehicle),
✅ Servis dan Penyelenggaraan Auto (Auto Service and Maintenance), 
✅ Kenderaan Komersial (Commercial Vehicle Zones) - tumpuan ramai pengunjung. 



Fleet Management Conference - Automechanika Kuala Lumpur 2023

Banyak pakar termasuklah dari Chevron Malaysia Limited, Continental Tyre PJ Malaysia Sdn Bhd, The National ESG Association of Malaysia, Malaysia Commercial Vehicle Traders Association (MCVTA), Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC), Malaysia Trucking Federation (MTF), Malaysian Green Technology dan Perbadanan Perubahan Iklim (MGTC), NanoMalaysia, Pos Malaysia Berhad, dan Slimstock Asia Pacific Pte Ltd.

Fleet Management Conference turut mengumpulkan lebih 200 peserta. Sesi ini sangat bagus dan mendapat pujian kerana jurulatih menggunakan pengetahuan teori pada senario kehidupan sebenar. Ramai juga menghargai bahawa kursus itu termasuk topik baru untuk pembaikan dan penyelenggaraan kenderaan elektrik. 

Antara yang dibincangkan didalam Fleet Management Conference pada Automechanika Kuala Lumpur 2023:

✅ ZF bercakap tentang sistem voltan tinggi,
✅ Launch dan Leng Kee Auto Academy bercakap tentang sistem kalibrasi ADAS (ADAS calibration),
✅ Celette mengemukakan sistem pengukur (measuring systems),
✅ Alientech bercakap tentang pembaikan dan penalaan ECU (ECU repair and tuning),
✅ CL Group dan Magic Cube membincangkan format perniagaan baharu dan penyelesaian pengurusan untuk kedai rangkaian.

Ms Michelle Leong, Pengurus Hoi Keen Auto Spray Sdn Bhd, seorang peserta bengkel, berkongsi: 

"Ini kali kedua saya menghadiri kerana tidak banyak kursus profesional di Kuantan, tempat bengkel saya berpusat. Saya membawa bersama beberapa pekerja kerana saya ingin mereka tahu cara membaiki dan menyelenggara kenderaan elektrik dengan selamat."

"Di antara sesi, saya juga meneroka gerai pameran kerana saya berhasrat untuk menaik taraf peralatan kami berdasarkan topik yang baru dibincangkan. Selain daripada latihan hands-on, sesi pemasaran dan budaya korporat sangat menarik. Ia membuatkan saya berfikir tentang beberapa cara baharu untuk melibatkan kakitangan."

AutoFest@KL - Automechanika Kuala Lumpur 2023

AutoFest@KL - Automechanika Kuala Lumpur 2023

AutoFest@KL menawarkan pelbagai pengalaman automotif. Sebagai contoh, mereka telah menjadi tuan rumah kepada Pertandingan Akhir EMMA Malaysia – Audio Kereta dan Pertandingan Pengubahsuaian, dengan lebih 80 kereta setiap satu mempamerkan bakat dalam penyesuaian kereta.

Antara booth pameran yang menjadi tumpuan juga adalah Hot Wheels. Ramai pengunjung seronok sebab dapat memenangi barangan dan membeli barangan daripada jenama terkenal di seluruh tapak pameran. Produk daripada pempamer lain termasuk pembalut, aksesori dan minyak wangi.

Nantikan Edisi Automechanika Kuala Lumpur seterusnya: 8 - 10 Mei 2025 yang akan menggabungkan tema baharu seperti sukan permotoran dan teknologi berprestasi tinggi di pasaran. 


Untuk maklumat lanjut:
Website:www.automechanika-kl.com
Email: autoasia@hongkong.messefrankfurt.com


Till then,
Zayani Zulkiffli.

Post a Comment

0 Comments

FOLLOWERS