Konsep Perkahwinan "Wedding Homestay" Jadi Pilihan

 Assalamualaikum dan hai korang,

Setiap tahun, mesti akan ada trend majlis perkahwinan, tak kira lah daripada jenis pelamin, warna baju pegantin, lokasi, masa, jenis lauk-pauk dan banyak lagi. Tahun 2018 & 2019 pula ada trend terbaru, iaitu Wedding Homestay.

Trend terkini Wedding Homestay yang dikendalikan oleh RNN CEM SDN BHD ini memang akan menjadi pilihan sebab mudah dalam memastikan kelancaran majlis perkahwinan tu nanti. Sekali sewa, dah settle 3 majlis (Nikah, malam berinai dan sanding).

Kat bawah saya list-kan kenapa Konsep Perkahwinan "Wedding Homestay" Jadi Pilihan:




1. Lokasi yang Strategik

Pemilihan lokasi homestay di Glenmarie Shah Alam memang strategik. Glenmarie merupakan satu lokasi yang tak terlalu sesak dan dekat dengan LRT Stesen Glenmarie memudahkan orang nak datang ke majlis korang nanti.

Alamat homestay: No 27, Twenty 7 Temasya , 22 Jln Doktor U1/67 Temasya Glenmarie Shah Alam.



 2. Ruang Homestay yang Luas

Sekali sewa, korang akan siap sewa 2 biji rumah 2 tingkat. Memang besar homestay ini. Sebab itulah dalam satu-satu masa, dalam 500-600 orang boleh datang makan. RNN Catering &  Event Management Sdn Bhd pun tiada masalah nak tamoung sampai 5000 orang tetamu korang.

Dilengkapi dengan 4 bilik, pasangan pegantin dan keluarga boleh menginap kat sini. Sesuai untuk yang nak buat majlis nikah dan sanding pada hari yang sama. Tak ada lah penat sangat lepas majlis. Buat pula kalau yang ada anak kecil.

Kan dah habis masalah tak perlu fikir nak nikah kat mana sebab boleh je nikah kat sini sekali bersanding. Tinggal nak jemput Tok Kadi datang je.


 



 3. Siap Hiasan Bilik Pegantin

Mudah sangat dah ni siap dah ada dekorasi untuk bilik pegantin. Teringat dulu bilik pegantin saya hias sendiri, memang penat dan pening kepala nak fikir tentang dekorasi apa. Kat sini dah siap semua, tinggal nak pilih tema je.

Dah tu bilik sangat selesa sebab ada penghawa dingin dan tandas sambungan. Simple, tapi cantik.



4. Pilhan Menu Makanan

Untuk pakej makanan di Wedding Homestay by RNN Catering & Event Management Sdn Bhd, mereka menawarkan 2 pilihan menu makanan. Tiada paksaan dalam pemilihan makanan ni, cuma ada beza untuk 2 set ini. Ada menu biasa dan menu kampung.

Menu Cadangan 1:
Nasi minyak/ Briyani 80%
Nasi putih 20%
Ayam masak merah/ goreng berempah
Daging hot Palembang/ masak hitam
Dalca sayur
Acar Jelantah dan Papadom
Buah dan kordial punch
Tea corner dan 30% dessert
2 jenis kuih kukis
Bubur kacang/ pulut hitam

Menu Cadangan 2 (Menu Kampung)
Nasi putih beras Basmati Pusa
Ayam goreng berempah
Daging salai masak lemak cili api/ kawah
Sayur campur
Ikan kering
Ulam-ulaman dan sambal belacan
Buah dan kordial punch
Tea corner dan 30% dessert
2 jenis kuih kukis
Bubur kacang/ pulut hitam






 

5. Pakej Wedding Homestay

RM35/ pax - 1000pax (Harga promo RM27.99/pax)
RM40/ pax - 800pax (Harga promo RM29.99/pax)
RM58/ pax - 500pax (Harga promo RM40.99/pax)

Pakej termasuk menu pilihan, pramusaji 14 orang, 4 serving dome, set keluarga pegantin/ VIP beserta dengan hidangan raja sehari untuk 10 orang. Menu hidangan raja sehari: Ayam golek, ikan siakap sweet sour, sayur campur, udang, buah-buahan.

 

Kalau ambil pakej ni dah tak payah pening kepala nak fikir, semua dah termasuk dengan event manager, lokasi majlis, tempat tinggal keluarga, makanan pegantin, PA system, deko pelamin dan mini pelamin, 4 unit khemah Arabian, 25 meja beralas, 250 kerusi Chiavary dan plastik bersarung.

Paling best, siap percuma kek pegantin 3 tingkat siap dengan kuih tradisional bahulu cermai rangup cair du mulut. Saya dah rasa, sedap!




6. Bonus! 

Selain daripada untuk digunakan sebagai homestay untuk majlis perkahwinan, mereka juga menyediakan perkhidmatan majlis akikah, khatam Al-Quran, sambutan hari lahir dan banyak lagi. Korang tinggal nak tanya je.



Bersama dengan selebriti Chef Yang Jamil

 Lokasi Wedding Homestay:
Boleh contact mereka untuk tahu tentang alamat.

RNN Catering & Event Management Sdn Bhd
No 2, Jln Terap Off Jalan Kovil Hilir, Jalan Sentul, 51100 Kuala Lumpur.

Contact: 016-873 4032/ 012-325 2383

Email: sales.hotcatering@gmail.com
Website: sericempaka2u.blogspot.com
Facebook: www.facebook.com/hotcatering2u


With love,

Post a Comment

17 Comments

rumah homestay kadang2 ada yang terlalu cantik jadi sesuai nak buat tempat kenduri. takyah fikir nak kemas rumah sendiri da kan hehe..
Fadzi Razak said…
Besarnya tempat dia. Diaorang ni ambik berapa rumah jadi homestay tu? By the way, design pelamin tu memang cantik sangat. Tak over dan tak terlalu simple. Just nice.
Cik Lily Putih said…
bagus ni dapat jimatkan kos para bakal penganti kan
Tengkubutang said…
wahh.. zaman sekarang ni macam-macam memudahkan pasangan pengantin dan keluarga pengantin kan.. kalau ada kawna-kawan yang nak berumahtangga boleh la TB share rumah homestay ni.. konsep yang sangat awesome..
adianiez AIDA said…
wow. terbaik ni, zayani. semakin kreatif Malaysian.
yes la. sometimes takde rumah yg besar. nak sewa dewan, no privasi utk sedara mara.
nak jugak konsep rumah, kan. begini is so bagus.
menepati konsep perkahwinan kemelayuan kita.
Syiera Firdaus said…
Not bad pakej yang ditawarkan. Lagipun menyenangkan bila buat di homestay. Senang bagi family. Tak payah pening kalau nak kemas rumah.
Lia Hasty said…
Pakej terbaik wedding + homestay untuk bakal pengantin . Memudahkan pengantin Yang cari homestay untuk kumpulkan family dan anak saudara dalam satu masa . Kadang2 lokasi homestay Dan tempat perkahwinan jauh nak ulang alik .kalau ambik pakej ni dah xpayah .
yaya_flanella said…
Memang mudah dan tak payah nak pening kepala kalau buat majlis semuanya di tempat yang sama. Saudara mara pun senang nak datang dan bersiap. Pengantin dan family pun tak terkejar kejar kan. Memang berbaloi kalau ambil pakej ni
Rawlins GLAM said…
Rawlins setuju dengan konsep begini sebab kita sedia maklum bukan semua keluarga ada ruangan yang besar untuk menampung jemputan. Kalau dah ada kemudahan setempat sebegini, memang memudahkan semua pihak. Takyah pening-pening dah.
Ainyy Zain said…
kadang wedding homestay ni selain bantu buat semua majlis di 1 tempat je, dapat bantu ringankan mak ayah kita jugak. ainy pun kalau kahwin esok2, tak nak buat kat rumah mak sebab nanti kesian kat mak dan lain2 nak kena kemas 1 rumah lepas majlis. lebih prefer buat kat luar. jadi bila dah selesai majlis, balik rumah sendiri tinggal rehat je. lepas majlis kan antara yang paling penat jadi masa tu semua orang perlukan rehat lepas bertungkus-lumus urus majlis. jadi pada ainy konsep wedding homestay ni bagus bantu banyak mudahkan kerja pengantin dan family pengantin.
Hanny Abdullh said…
Syiok and beruntung pengantin zaman sekarang...semua dah ada dan tersedia, hanya siapkan duit je. Dari A sampai Z org buatkan, rumah sendiri pun dah tak yah guna..homestay je, sedara mara pun selesa. Zaman sis dulu mana ada cam ni..time tu lps majlis fuhhh penat kena kemas satu umah..heehe
Wawa Ashihara said…
bagusnya ada konsep macam ni... yelahh paling tidak tak perlu susah2 buat kt umah sendiri.. dgn bersepahnya lagi...lps majlis tntu skli kita terasa lepak kan.. kalau ada wedding homestay ni rasa senang skit.... semua tersedia dah...
Jia Shin Lee said…
This is such a beautiful venue, nicely decorated looks great for those who are doing their kenduri. Will recommend this to my friends next round.
bagusnya onsep macam ni ianya memudahkan 2 pihak - penganjur dan pengunjung. Semuanya dalam 1, jadi kalau buat majlis kita tak perlu risau psl kelengkapan, nak kemas2 dan macam2 lagi. penat pun dapat dikurangkan
Alia Farhan said…
Sekarang ni da trend buat majlis kahwin dekat homestay sebab kdang2 sewa jauh lebih murah and on d other side keluarga pengantin stay dekat situ ja and x kelam kabut sangat kan...great ideas for those started this kind of bussines
Mimie said…
Sekarang ni macam macam trend dan konsep yang ditawarkan untuk para pengantin. Salah satunya konsep homestay macam nih. Bagus dan menjimatkan.
Ruby said…
Wedding homestay memang sesuai, senang untuk family untuk plan macam mana perkahwinan tu. Sebab belia sekarang ni tak tinggal dengan parent. parent pula jauh. majlis pula nak buat di tempat yang mudah akses. So, parent dari kampung pun bleh datang. Nampak la macam majlis perkahwinan tradisional kan. Dewan semua tu banyak kos. Hahaha.

FOLLOWERS