Cara Nak Semak & Buang Broken Link Pada Blogspot

Hai dan salam sejahtera korang!

Entry ni sebenarnya dah lama dalam draft nak publish, tapi asyik lupa je nak terbitkan. Artikel ini merupakan cara mudah untuk semak dan tahu macam mana nak buang Broken Link pada blog yang menggunakan Blogspot.

Are broken links bad for SEO?

Broken links are not only bad for user experience but can also be harmful to your site's loving relationship with Google, i.e. your SEO. Avoid linking out to broken content, and also avoid having pages on your site that are broken

Banyak orang pandang rendah kepada broken link atau tak tahu pasal broken link ni. Broken link ni maksudnya link yang dah mati atau tidak wujud. Contohnya kat blog ada kita aktifkan satu-satu link, tapi website tu dah dibuang atau link entry yang dah kena delete.

Itu la sebabnya kepada kadang-kadang saya tak suka letak do-follow link kedalam artikel. Tapi kalau letak pun ada kelebihan yang sendiri tau, jadi kena pandai-pandai dah rajin semak untuk broken link ni. Tak susah pun nak fix, cuma makan masa dan tenaga sikit la.

atas

Cara Nak Semak & Buang Broken Link Pada Blogspot

✅ Step 1: Pergi ke laman web: "www.brokenlinkcheck.com/broken-links.php"


✅ Step 2: Masukkan URL blog (contoh: www.abc.com)

✅ Step 3: Masukkan kod sekuriti

✅ Step 4: Pilih option "Report distinct broken links only"
Option "Report all occurrences of each dead link" boleh dipakai kalau dah buang semua broken link untuk scan yang lebih detail.

Step 5: Klik "Find broken links now!" dan tunggu data broken link keluar.



Cara Nak Buang Broken Link Pada Blogspot atau Blogpost

Berdasarkan data yang dah generate, korang boleh nampak error yang ada pada kolum Server Response. Selalunya error yang keluar adalah: 404, bad host, timeout.

❎ Step 1: Klik pada url untuk redirect ke laman web yang problem. 


❎ Step 2: Cari link yang bermasalah dan Delete. Boleh check link pautan dengan klik. Kalau dia tunjuk Page/ Profile Not Available tu maksudnya itu adalah broken link.


Contoh link yang bermasalah.


Kalau ada pakai link "do-follow" di blogpost korang macam contoh dibawah, hanya perlu ke Draft Blog dan unlink atau remove link tadi.


Ulang Step 2 hingga 4 kat atas tadi sampai data list broken link kurang. Lepas tu boleh la pakai Option "Report all occurrences of each dead link" untuk scan yang lebih detail.

Selepas dah habis buang/ remove broken dari list yang ada, korang boleh ulang semula step dari mula untuk buang semua broken link daripada blog. 

Untuk masalah Broken Link pada blog saya, amik masa satu hari juga nak buang semua broken link dengan beberapa kali scan. Selamat mencuba and dont giveup!



Till then,

Post a Comment

21 Comments

Dah lama tak check broken link ni . Mesti banyak
Perlukan kesabaran nak buang broken link tu semua. Jadikan ia salah satu aktiviti di masa lapang. Happy bloging.
Bae Roslan said…
artikel yang sangat bermanfaat. dah bookmark post ni senang nak rujuk bila2..thanks yani
Bella Jamal said…
Bella memang buat sebulan sekali. Alhamdulillah dah settle. Masalah skrg mana2 komen pakai Google + or unknown comment memang detect broken link. Ada juga akaun blogger yang aktif detect sebagai broken link. Tpaksa buang demi blog. Huhu.
Rawlins GLAM said…
Alright. Pasni nak semak - my blog mesti ada broken links gak tu. Thanks ye bagi ilmu sebegini.
saidila said…
Memang tak syok betul ada broken link. Jenuh nak delete atau jadikan dia unlink. Tapi nak tak nak kena rajin2 buat. Bagus tutorial nih.
Nadia Johari said…
Fuh haritu cuba nak buat, terus berpinar mata..hhha. Lepas tu tak buat lagi. Haishh..mak anak dua busy sampai broken link tak dpat dibetulkan.
Wawa Ashihara said…
Nice sharing.. Mmg tgh cari ni sbb blog byk broken link.. Jenuh nk padam... Tu ggu ada masa free bru buat nti..
Kitkat Nelfei said…
Good information ya sis! I dah buat mine tadi.. nothing much so far... oh even this can check profile yang dah tak active ye..
Mahamahu said…
Kita pernah buat juga sekali broken link ni memang banyak dan mengganggu perjalanan blog lah ada kesan yang besar juga pada blog punya statistic tak cantik hurmmm bagus sharing ni kita nak buat lah cleaning sekali lagi..
Mahamahu said…
Kita pernah sekali buat clening broaken link ni sangat banyak dan menyusahkan lah. Ia mengganggu statistik blog jadi tak cantik... Penat juga nak buat tu...
Sis Lin said…
Memang jenuh laa ngadap nak buang semua kann .. tapi bagus untuk SEO.. Sis dah pernah buang sekali, ni nanti nak check lagi laa..
Sunshine Kelly said…
Aha step ni penting untuk SEO, nanti sis nak try juga. Thanks for sharing these tips.
Oo macam tu eh. Kalau guna wordpress, kita install plugin je untuk detect broken link. Nanti kalau ada broken link baru, dia akan terus hantar email notification kat kita.
Cik Min said…
Lama betul i x buang broken link ni. Dulu rajin la gak skrg adoiii
Kayathre said…
Thank you for sharing. I need to do maintenance on my blog too
Yanie said…
Alamakkkk saya tak pernah lagi cek broken link ni nampaknya kena belajar la. Tq for the guide :)
Alia Farhan said…
Tq sbb share benda ni.. Nnti nak check ada broken links tak.. Kalau ada boleh buat apa yg sis ajaq ni
Nina Mirza said…
Right on time! Memang kita tengah cari. Nanti nak explore kena buat apa sesuatu. Rasa ada banyakkkkk tu, jenuh laaa. Moga kita berjaya clear kan broken link blog kita.
Syu Deris said…
Tq for sharing😊
Miza Talib said…
sangat membantu. Tq sekarang sedang bertapa buang broken link hehe

FOLLOWERS