Kini Korang Boleh Panggil McDonald's "Mekdi"

 Hai dah Assalamualaikum korang,

Sempena dengan Hari Kemerdekaan yang ke-62 tahun yang akan disambut pada 31 Ogos nanti, dan ulang tahun McDonald's Malaysia yang ke 37 di Malaysia, mereka dengan bangganya akan memaparkan nama "Mekdi" di McDonald's Bukit Bintang.

Bagi korang yang belum tahu, "Mekdi" merupakan slang bahasa yang dipakai oleh rakyat Malaysia untuk restoran McDonald's. Contohnya "Jom pegi Mekdi nak?".

McDonald's Bukit Bintang dipilih menjadi lokasi untuk memaparkan nama gelaran Mekdi sebab restoran ini merupakan cawangan McDonald's yang pertama di Malaysia apabila dibuka pada tahun 1982 dahulu. Menarik bukan?



Untuk membuktikan rasa cinta kepada negara, korang boleh dapatkan makanan kegemaran rakyat Malaysia, Nasi Lemak McD di semua cawangan McDonald's di Malaysia. Lepas ni kalau tengah malam mengidam nak nasi lemak, boleh datang je ke Mekdi.

Nasi Lemak McD didatangkan dengan nasi lemak, ikan bilis goreng rangup, timun, dan telur goreng. Selain itu, korang juga boleh upgrade set Nasi Lemak McD bersama Teh O Ais Limau dan 1 atau 2 ketul Ayam Goreng McD.

Harga Nasi Lemak McD
Set sarapan (dengan Milo ais): RM5.99
Set 1 ketul Ayam Goreng McD: RM12.99
Set 2 ketul Ayam Goreng McD:RM15.99



Saya sendiri dah rasa Nasi Lemak McD dengan Ayam Goreng McD. Rupa-rupanya sedap juga nasi lemak dia. Rasa sama dengan nasi lemak yang selalu kita beli masa sarapan pagi, cuma bila makan dengan Ayam Goreng McD rasa lagi syok.

Yang seronoknya, dalam set ayam ni, korang boleh pilih samada nak Ayam Goreng McD yang normal, 2x spicy atau 3x spicy. Saya cuba 2x spicy dan rasa dia just nice (Saya tak makan pedas).

Tips dari kawan saya, cara nak Ayam Goreng McD 3x Spicy, makan dengan Nasi Lemak McD. Barulah rasa pedas dia tak mencucuk anak tekak dan mulut.


Untuk korang nak mencuba menu McDonald's yang bercita rasakan Malaysia, korang boleh cuba McFlurry Cempedak, Pai Jagung, Ais Krim Cendol dan Sundae Cendol. Saya suka dengan usaha daripada McDonald's Malaysia yang selalu keluarkan menu baru.

Bestnya, menu mereka kebanyakannya ikut anak tekak orang Malaysia dan pakai bahan/ makanan yang khas dari Malaysia seperti buah-buahan tempatan. Jadi uniklah makanan tu sebab orang boleh dapatkan di sini sahaja.

Korang wajib cuba: Ais Krim Vanilla Cendol. Sedap gila!



37 tahun McDonald's di Malaysia, dah banyak benda mereka buat di Malaysia. Bermula dari menghasilkan menu makanan tempatan, membantu ekonomi negara dengan membuka peluang pekerjaan, sehingga lah menyumbang kepada aktiviti/ kerja amal.

Setakat ini saja, Mcdonald's ada 30 cawangan restoran di seluruh Malaysia dengan 14 ribu pekerja. Selamat maju jaga saya ucapkan.



Jom kita martabatkan Nasi Lemak untuk jadi makanan rasmi Malaysia dengan menyumbangkan penyertaan korang di petisyen yang dianjurkan oleh McDonald's. Mereka memerlukan 1 juta tandatangan untuk menjayakan usaha ini.

Layari laman web di LINK INI untuk sertai petisyen ini. Kita ada masa untuk vote sampai sebelum Hari Malaysia (16 September 2019). Jom undi dan share dengan kawan dan family korang!


McDonald's Malaysia
Website: www.mcdonalds.com.my



Till then,

Post a Comment

3 Comments

Junzie said…
nasi lemak pun rasa up to date bila di promote kan oleh pniagaan francais mcm ni kan =) harga pun ok tu Ju tengok
adianiez AIDA said…
menarik ni.
terbaik lah :)
mekdi = legend!
Illya LeYa said…
Yummy! Sentiasa suka Pai Jagung ngan Kon Cendol die..haha..

FOLLOWERS